Tematy prac magisterskich, wynikające z indywidualnych zainteresowań, mogą zaproponować studenci, o ile mieszczą się w zakresie kompetencji pracowników jednostki.

 

Katedra Biochemii i Biologii Molekularnej:

  • Biochemiczne interakcje środowiskowe.
  • Znaczenie nagromadzania i metabolizmu związków azotowych (aminokwasy, aminy) w biochemicznych interakcjach środowiskowych.
  • Udział substancji powierzchniowych roślin w biochemicznych interakcjach środowiskowych.
  • Molekularne podłoże interakcji środowiskowych.
  • Regulacja ekspresji genów w roślinach modelowych w warunkach stresu biotycznego i allelochemicznego.
  • Biochemiczne podstawy allelopatii.
  • Aktywność biologiczna związków naturalnych pochodzenia roślinnego.

 

Katedra Fizjologii Roślin i Genetyki:

  • Aspekty genetyczne układów grupowych krwi AB0 i Rh.
  • Genetyczna analiza rodowodów grup krwi w układzie AB0.
  • Genetyczne uwarunkowanie chorób nowotworowych człowieka.
  • Wpływ hormonów  roślinnych na wzrost i rozwój ziemniaka w kulturach in vitro
  • Wpływ związków humusowych i innych składników w pożywce na zawartość barwników fotosyntetycznych, związków fenolowych i kwasów tłuszczowych w roślinach rosnących w warunkach in vitro
  • Wpływ metali ciężkich na wzrost, zawartość barwników fotosyntetycznych i poziom flawonoidów w siewkach gryki zwyczajnej
  • Wpływ natężenia światła UV i zawartości ozonu w atmosferze na wzrost i poziom flawonoidów w kukurydzy i innych roślinach
  • Wpływ stresu osmotycznego na wzrost i zawartość niektórych biomolekuł w wybranych roślin 

 

Katedra Zoologii:

  • Ekologia i faunistyka pająków
  • Ekologia i behawior ptaków
  • Ekologia lasów pierwotnych (Puszcza Białowieska)

Zakład Botaniki:

  • Szata roślinna Polski środkowowschodniej (flora i zbiorowiska roślinne). Teren badań może znajdować się blisko miejsca zamieszkania studenta.
  • Ekologia populacji - badania nad populacjami rzadkich, zagrożonych i chronionych gatunków roślin.
  • Krótko i długoterminowe zmiany we florze, zbiorowiskach roślinnych i szacie roślinnej obiektów chronionych.
  • Waloryzacja przyrodnicza terenu.

Zakład Ekologii i Ochrony Środowiska:

  • Kumulacja węgla przez ramienice.
  • Interakcje między osoką aloesowatą a pleustofitami
  • Międzypopulacyjne zróżnicowanie rzęsy drobnej
  • Struktura i zmiany zespołu makrofitów zanurzonych zbiorników wodnych.
  • Ocena zdolności sorpcyjnych i buforowych gleb Niziny Południowopodlaskiej
  • Strategie życiowe mięczaków w różnych typach ekosystemów słodkowodnych Polski.
  • Ewolucja jajożyworodności u mięczaków.
  • Interakcje pasożyt - żywiciel u ślimaków słodkowodnych.
  • Występowanie i rola mięczaków wodnych w różnych środowiskach.
  • Odsypy muszlowe sublitoralu a malakofauna zbiornika.
  • Odrębność limnologiczna starorzeczy Bugu. 
  • Wybiórczość miejsc gniazdowania bociana białego Ciconia ciconia
  • Strategie żerowania ptaków drapieżnych Falconiformes 
  • Interakcje u ptaków krukowatych Corvidae
  • Czynniki kształtujące jakość środowiska abiotycznego i biotycznego.

Zakład Fizjologii Zwierząt:

Badania dotyczą wpływu naturalnych oraz antropogenicznych czynników środowiska na organizm ryb słodkowodnych, m.in.:

  • Wpływu temperatury i metali ciężkich na przebieg i tempo rozwoju zarodkowego ryb oraz powstawanie anomalii rozwojowych.
  • Wpływu temperatury i metali ciężkich na przebieg rozwoju larwalnego i tempo wzrostu ryb.
  • Wpływu różnych czynników (żywienie, zanieczyszczenie wody, stres, patogeny, anestetyki) na parametry hematologiczne i układ krwiotwórczy ryb.

Zakład Edukacji Biologicznej i Ochrony Przyrody:

  • Edukacja środowiskowa
  • Edukacja przyrodniczo-leśna na przykładzie wybranych nadleśnictw.
  • Wartość środowiska przyrodniczego w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej w aspekcie różnych profili kształcenia.
  • Świadomość ekologiczna mieszkańców wsi na określonym terenie.
  • Nieformalna działalność edukacyjna społeczeństwa w mediach informacyjnych.
  • Ruch agroturystyczny a edukacja środowiskowa społeczeństwa.
  • Ocena efektów pracy organizacji proekologicznych w szkołach na wybranym terenie.
  • Ocena inicjatyw prośrodowiskowych w gminach na wybranym terenie.
  • Metodyka nauczania treści przyrodniczych
  • Tematyka bioetyczna w programach i podręcznikach szkolnych.
  • Bioróżnorodność w programach i podręcznikach do przyrody i biologii.
  • Rozwiązania metodyczne zajęć z zakresu edukacji środowiskowej w szkołach na wybranym terenie.
  • Wykorzystanie otoczenia przyrodniczego szkoły i szkolnych ogrodów dydaktycznych na zajęciach przyrody i biologii.

 

Zakład Mikrobiologii:

  • Fenotypowe i genotypowe cechy zjadliwości pałeczek Escherichia coli wyizolowanych od osób z zakażeniami układu moczowego.
  • Identyfikacja metodą PCR multipleks czynników zjadliwości Escherichia coli oraz ocena ich roli w tworzeniu biofilmu.
  • Identyfikacja metodą PCR fimbrii typu 1 u pałeczek Escherichia coli oraz ocena ich wpływu na tworzenie biofilmu.
  • Ocena czynników zjadliwości ziarniaków z rodzaju Staphylococcus wyizolowanych z mleka od krów.
  • Ocena zdolności wytwarzania biofilmu przez ziarniaki z rodzaju Staphylococcus wyizolowane z mleka od krów.
  • Wrażliwość na antybiotyki szczepów z rodzaju Staphylococcus wyizolowanych z mleka od krów.
  • Pałeczki z rodzaju Klebsiella jako czynnik etiologiczny zakażeń oraz ich wrażliwość na antybiotyki.
  • Czynniki etiologiczne zakażeń narządów oraz ich wrażliwość na antybiotyki.
  • Czynniki etiologiczne zakażeń układu moczowego oraz ich wrażliwość na antybiotyki i chemioterapeutyki.