Tematy prac magisterskich, wynikające z indywidualnych zainteresowań, mogą zaproponować studenci, o ile mieszczą się w zakresie kompetencji pracowników jednostki.
Katedra Biochemii i Biologii Molekularnej:
- Biochemiczne interakcje środowiskowe.
- Znaczenie nagromadzania i metabolizmu związków azotowych (aminokwasy, aminy) w biochemicznych interakcjach środowiskowych.
- Udział substancji powierzchniowych roślin w biochemicznych interakcjach środowiskowych.
- Molekularne podłoże interakcji środowiskowych.
- Regulacja ekspresji genów w roślinach modelowych w warunkach stresu biotycznego i allelochemicznego.
- Biochemiczne podstawy allelopatii.
- Aktywność biologiczna związków naturalnych pochodzenia roślinnego.
Katedra Fizjologii Roślin i Genetyki:
- Aspekty genetyczne układów grupowych krwi AB0 i Rh.
- Genetyczna analiza rodowodów grup krwi w układzie AB0.
- Genetyczne uwarunkowanie chorób nowotworowych człowieka.
- Wpływ hormonów roślinnych na wzrost i rozwój ziemniaka w kulturach in vitro
- Wpływ związków humusowych i innych składników w pożywce na zawartość barwników fotosyntetycznych, związków fenolowych i kwasów tłuszczowych w roślinach rosnących w warunkach in vitro
- Wpływ metali ciężkich na wzrost, zawartość barwników fotosyntetycznych i poziom flawonoidów w siewkach gryki zwyczajnej
- Wpływ natężenia światła UV i zawartości ozonu w atmosferze na wzrost i poziom flawonoidów w kukurydzy i innych roślinach
- Wpływ stresu osmotycznego na wzrost i zawartość niektórych biomolekuł w wybranych roślin
Katedra Zoologii:
- Ekologia i faunistyka pająków
- Ekologia i behawior ptaków
- Ekologia lasów pierwotnych (Puszcza Białowieska)
Zakład Botaniki:
- Szata roślinna Polski środkowowschodniej (flora i zbiorowiska roślinne). Teren badań może znajdować się blisko miejsca zamieszkania studenta.
- Ekologia populacji - badania nad populacjami rzadkich, zagrożonych i chronionych gatunków roślin.
- Krótko i długoterminowe zmiany we florze, zbiorowiskach roślinnych i szacie roślinnej obiektów chronionych.
- Waloryzacja przyrodnicza terenu.
Zakład Ekologii i Ochrony Środowiska:
- Kumulacja węgla przez ramienice.
- Interakcje między osoką aloesowatą a pleustofitami
- Międzypopulacyjne zróżnicowanie rzęsy drobnej
- Struktura i zmiany zespołu makrofitów zanurzonych zbiorników wodnych.
- Ocena zdolności sorpcyjnych i buforowych gleb Niziny Południowopodlaskiej
- Strategie życiowe mięczaków w różnych typach ekosystemów słodkowodnych Polski.
- Ewolucja jajożyworodności u mięczaków.
- Interakcje pasożyt - żywiciel u ślimaków słodkowodnych.
- Występowanie i rola mięczaków wodnych w różnych środowiskach.
- Odsypy muszlowe sublitoralu a malakofauna zbiornika.
- Odrębność limnologiczna starorzeczy Bugu.
- Wybiórczość miejsc gniazdowania bociana białego Ciconia ciconia
- Strategie żerowania ptaków drapieżnych Falconiformes
- Interakcje u ptaków krukowatych Corvidae
- Czynniki kształtujące jakość środowiska abiotycznego i biotycznego.
Zakład Fizjologii Zwierząt:
Badania dotyczą wpływu naturalnych oraz antropogenicznych czynników środowiska na organizm ryb słodkowodnych, m.in.:
- Wpływu temperatury i metali ciężkich na przebieg i tempo rozwoju zarodkowego ryb oraz powstawanie anomalii rozwojowych.
- Wpływu temperatury i metali ciężkich na przebieg rozwoju larwalnego i tempo wzrostu ryb.
- Wpływu różnych czynników (żywienie, zanieczyszczenie wody, stres, patogeny, anestetyki) na parametry hematologiczne i układ krwiotwórczy ryb.
Zakład Edukacji Biologicznej i Ochrony Przyrody:
- Edukacja środowiskowa
- Edukacja przyrodniczo-leśna na przykładzie wybranych nadleśnictw.
- Wartość środowiska przyrodniczego w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej w aspekcie różnych profili kształcenia.
- Świadomość ekologiczna mieszkańców wsi na określonym terenie.
- Nieformalna działalność edukacyjna społeczeństwa w mediach informacyjnych.
- Ruch agroturystyczny a edukacja środowiskowa społeczeństwa.
- Ocena efektów pracy organizacji proekologicznych w szkołach na wybranym terenie.
- Ocena inicjatyw prośrodowiskowych w gminach na wybranym terenie.
- Metodyka nauczania treści przyrodniczych
- Tematyka bioetyczna w programach i podręcznikach szkolnych.
- Bioróżnorodność w programach i podręcznikach do przyrody i biologii.
- Rozwiązania metodyczne zajęć z zakresu edukacji środowiskowej w szkołach na wybranym terenie.
- Wykorzystanie otoczenia przyrodniczego szkoły i szkolnych ogrodów dydaktycznych na zajęciach przyrody i biologii.
Zakład Mikrobiologii:
- Fenotypowe i genotypowe cechy zjadliwości pałeczek Escherichia coli wyizolowanych od osób z zakażeniami układu moczowego.
- Identyfikacja metodą PCR multipleks czynników zjadliwości Escherichia coli oraz ocena ich roli w tworzeniu biofilmu.
- Identyfikacja metodą PCR fimbrii typu 1 u pałeczek Escherichia coli oraz ocena ich wpływu na tworzenie biofilmu.
- Ocena czynników zjadliwości ziarniaków z rodzaju Staphylococcus wyizolowanych z mleka od krów.
- Ocena zdolności wytwarzania biofilmu przez ziarniaki z rodzaju Staphylococcus wyizolowane z mleka od krów.
- Wrażliwość na antybiotyki szczepów z rodzaju Staphylococcus wyizolowanych z mleka od krów.
- Pałeczki z rodzaju Klebsiella jako czynnik etiologiczny zakażeń oraz ich wrażliwość na antybiotyki.
- Czynniki etiologiczne zakażeń narządów oraz ich wrażliwość na antybiotyki.
- Czynniki etiologiczne zakażeń układu moczowego oraz ich wrażliwość na antybiotyki i chemioterapeutyki.